0محصول خریداری شما
0The product you purchased
0المنتج الذي اشتريته
0Товар, который вы приобрели
چگونه لکه روغن از روی کابینت پاک کنیم

تمام افراد تمایل دارند که در محیط آشپزخانه بهداشت رعایت شده و نظافت خوبی صورت گیرد و از هر گونه آلودگی به دور باشد. از جمله مواردی که در آشپزخانه ایجاد آلودگی می کند پاشیدن روغن در هنگام طبخ غذا بر روی کابینت می باشد که باید برطرف گردد، زیرا زیبایی کابینت ها را کاهش داده و سبب ایجاد آلودگی می شود. در این مقاله به بررسی نحوه پاک کردن لکه روغن از روی کابینت های آشپزخانه پرداخته می شود و راه حل هایی برای آن ارائه می گردد.

لکه های روغن موجود بر روی کابینت ها

به دلیل خاصیت چسبندگی روغن و عدم انحلال در آب، این لکه ها را به راحتی نمی توان برطرف کرد و باید از مواد و روش های خاصی استفاده کنیم، اما در مورد استفاده از مواد شیمیایی باید بسیار دقت کرد زیرا بسیاری از آنها برای سلامتی مضر می باشند و آلودگی زیست محیطی ایجاد می کنند. برای پاک کردن لکه های روغن از کابینت، نکته مهم زمان انجام این عمل می باشد که اگر سریع و در زمان ایجاد لکه، پاک کردن صورت گیرد به حداقل انرژی و مواد پاک کننده نیاز است زیرا با گذشت زمان پایداری لکه ها بیشتر شده و برای پاک کردن آنها نمی توان از روش های ساده و یک دستمال معمولی استفاده کرد و نتیجه خوبی گرفت. نکته مهم و تاثیر گذار در انتخاب نوع روش پاک سازی لکه های روغن از کابینت، جنس کابینت ها می باشد. برای مثال کابینتی که از مواد فلزی از جمله استیل و ورق فولادی ساخته شده است، دارای مقاومت و پایداری بیشتری در برابر مواد شوینده شیمیایی در مقایسه با کابینت های ساخته شده از چوب است، و باید بعد از شستشوی کابینت های فلزی حتما آنها را خشک کرد تا زنگ نزده و دچار خوردگی نگردد و در مورد کابینت های چوبی از روغن های جلا استفاده کرد تا کیفیت و زیبایی آنها حفظ شود.

روش های پاک کردن روغن از سطح کابینت

به طور کلی روش های موجود را می توان به شکل زیر شرح داد:

  • استفاده از روغن های معدنی (می توان از روغن گیاهی نیز استفاده کرد اما این نوع روغن ها سبب ایجاد رنگ زرد در طولانی مدت می شوند) و دستمال برای برطرف کردن لکه های روغن.
  • استفاده از مواد و محلول های طبیعی که خاصیت اسیدی دارند و روغن را در خود حل می کنند برای مثال سرکه، جوش شیرین، لیمو ترش و حتی نوشابه به دلیل قابلیت انحلال روغن بالا، استفاده از آب برنج و گوجه فرنگی به دلیل داشتن خاصیت اسیدی و توانایی حذف لکه های روغن، در شکل زیر استفاده از این مواد به کمک دستمال معمولی نشان داده شده است.
  • استفاده از صابون های ظرفشویی به دلیل داشتن قابلیت حل کردن روغن در خود.

روش های پاک کردن روغن از سطح کابینت

باید درنظر داشت که دستمال را به صورت رفت و برگشت بر روی کابینت جابجا کرد و از حرکت دایره ای (برای جلوگیری از رنگ رفتگی کابینت ها) خودداری کرد و در زمان آشپزی در صورت امکان سرپوش قابلمه را بر روی آن قرار داد تا پاشش کمتر شود. تا حد امکان از دستمال کاغذی یا پارچه ای استفاده کرد و از کاربرد برس های سیم و خشن جلوگیری شود، تا آسیبی به کابینت ها وارد نگردد اما در بعضی مواقع که زمان زیادی از وجود لک های روغن بر روی کابینت ها می گذرد می توان از برس های پلاستیکی و یا مسواک استفاده کرد تا لکه ها را راحت تر و بدون وارد شدن آسیب به کابینت ها برطرف کرد.

برای پاک کردن لکه های روغن از سطح کابینت های آشپزخانه روش های زیادی وجود دارد که از مواد گوناگونی استفاده می شود و همواره در انتخاب نوع مواد باید دقت کافی صورت گیرد تا مشکلات تنفسی و پوستی ایجاد نگردد و به محیط زیست نیز آسیبی وارد نشود و هم چنین استفاده از آب ولرم نیز قابلیت پاک کردن لکه ها را افزایش می دهد

نوشتن دیدگاه