0محصول خریداری شما
0The product you purchased
0المنتج الذي اشتريته
0Товар, который вы приобрели
چگونه درب چوبی را ضد آب کنیم


با رشد روز افزون تکنولوژی علاقه مندی انسان ها به محصولات چوبی به صورت چشمگیری افزایش یافته است، هر چند محصولات چوبی مقاومت خوبی در برابر پوسیدگی دارند، اما بیشتر چوب ها زمانی که در معرض رطوبت قرار می گیرند دچار تورم و پیچ و تاب هایی در سطح چوب می شوند و پس از مدتی می پوسند و اگر در طی زمان از درب های چوبی خود مراقبت و نگهداری نکنید، خیلی زود آنها خراب می شوند. درب ورودی اولین چیزی است که به چشم می آید و ظاهر آن به شدت بر روی بیننده تاثیر می گذارد. از آن طرف درب های چوبی داخلی در شکل دکوراسیون داخلی نقش بسزایی دارند و در صورت آسیب می تواند جلوه خانه شما را زشت نشان دهد. شاید اولین سوالی که بعد از تهیه یک درب چوبی برایتان پیش بیاید این است که چگونه درب چوبی را ضد آب کنیم؟ خوشبختانه، شما با خواندن این مقاله به راحتی می توانید از درب های چوبی منزل خود محافظت کنید.

راه های ضد آب کردن درب چوبی

دو روش مطمئن برای ضد آب کردن درب چوبی شما وجود دارد. برای جزئیات کامل در مورد هر یک از راه های ضد آب کردن در چوبی، ادامه مطلب را در زیر بخوانید!

  • استفاده از روغن های دست ساز: روغن بذر کتان از دانه های گیاه کتان استخراج می شود. این روغن قرن هاست که برای محافظت چوب های دانه تیره مانند گردو و چوب ماهون استفاده می شود. مخلوط کردن این روغن با حلال های 402 و 403 و مقداری پلی اورتان باعث خشک شدن سریع درب و از بین رفتن چسبندگی می شود. این مواد را باهم کاملاً هم بزنید. با یک قلمو پهن یا مسواک نرم مواد را بر روی درب چوبی تان بمالید. بگذارید روغن سطح چوب را خیس کند، توجه کنید هیچ جای خشکی باقی نماند. در نهایت روغن باقیمانده را پاک کنید و به خوبی با دستمال خشک تمیزش کنید تا همه اضافات آن برطرف شود. بگذارید چوب کاملاً خشک شود. بسته به میزان روغن موجود در مخلوط ممکن است از چند ساعت تا یک شبانه روز طول بکشد. اگر دوست دارید فرآیند خشک شدن زمان بیشتری ببرد، مقدار پلی اورتان را کاهش دهید یا بلعکس می توانید برای براقیت بیشتر و افزایش زمان خشک شدن پلی اورتان زیادتری اضافه کنید. 

توجه: پارچه های روغنی که برای از بین بردن روغن اضافی استفاده شده اند، می توانند به طور خودبخود، حتی بدون اینکه به شعله ای نزدیکی شوند، آتش بگیرند، در حین کار حتما یک سطل آب را در کنار خود داشته باشید، وقتی پارچه ها از روغن اشباع شدند، آنها را در داخل سطل بیاندازید و با یک دستمال تمیز دیگر ادامه دهید. بعداً پارچه ها را به طور جداگانه آویزان کنید تا خشک شوند. وقتی کاملاً خشک شد، می توانید بدون خطر آنها را دور بیندازید، اما نباید از دستمال استفاده شود.

  • استفاده از درزگیر برای ضد آب کردن درب چوبی: طرز استفاده از درزگیرهای کارخانه ای همانند مراحل استفاده از روغن می باشد. تنها تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که شما لازم نیست درزگیرها را با سایر مواد شیمیایی مخلوط کنید. پلی اورتان ها و لاک الکل ها دارای خاصیت ضد آب عالی هستند. این محلول ها را بر سطح چوب و تمام ترک های آن زده و اجازه می دهید تا کاملاً خشک شود. گرچه زمان خشک شدن آنها نسبتاً سریع تر از روغن است ولی این درزگیرها معمولاً حاوی حلال های شیمیایی هستند، بنابراین داشتن تهویه مناسب در حین استفاده بسیار ضروری است.درزگیرهای پلی اورتان، علاوه بر رزین های اکریلیک، دارای حلال های مختلف دیگری نیز هستند که به شما کمک می کند یک درب چوبی کاملا براق و ضد آب داشته باشید. پلی اورتان های مخلوط با روغن که در بازار موجود هستند بیشترین ماندگاری را دارا هستند.لاک الکل ها، که ترکیبی از رزین، حلال، روغن و الکل می باشند، پس از رنگ آمیزی و خشک شدن یک پوسته سخت را به وجود می آورد که بدون زرد شدن در برابر صدمات بیرونی بسیار مقاوم می باشند. برای درب های چوبی خارجی برخی از این محلول ها دارای مخلوط هایی هستند که از آنها در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند. پس از لاک زدن درب را در جایی قرار دهید تا خشک شود.

راه های ضد آب کردن درب چوبی

نکات مهم در ضد آب کردن در چوبی

  • برای به دست آوردن نتایج عالی، از این محلول های شیمیایی در دمایی همانند دمای اتاق استفاده کنید، دمای بالاتر از این می تواند میزان اثرپذیری آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
  • محلول ها را هم بزنید ولی تکان ندهید. آنها مانند مایعات دیگری نیستند که به تکان شدید احتیاج داشته باشند.
  • به طور کلی لاک ها عمر طولانی تری نسبت به روغن ها دارند. به همین دلیل است که بیشتر مردم درب های خارجی خانه خود را لاک می زنند. تصمیم گیری در رابطه با اینکه چگونه درب چوبی را ضد آب کنید بسته به محیطی که زندگی می کنید متفاوت است؛ پس ابتدا شرایط محیطی و نوع چوب مصرفی را بسنجید سپس شیوه را انتخاب کنید.

 

نوشتن دیدگاه