0محصول خریداری شما
0The product you purchased
0المنتج الذي اشتريته
0Товар, который вы приобрели
فرآیند تولید ام دی اف

امروزه ام دی اف(MDF) در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیار بیشتری از دیگر چوب های رشته ای همچون نئوپان، چوب های طبیعی و فیبر دارد. البته کیفیت و دوام ام دی اف نسبت به چوب های مرغوب طبیعی کمی پایین تر است، اما در واقع دوام و مقاومت بسیار بالای آن در برابر دیگر چوب های رشته ای بسیار چشمگیر است و همین مسئله نیز باعث شده است به یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی تبدیل شود. فرایند تولید ام دی اف بدین صورت است که الیاف چوبی در کارخانه های مخصوص با تجهیزات خاص و منحصر به فرد و با ترکیبات دیگر و برخی چسب های مخصوص فشرده و پرس شده و در نهایت ورق های ام دی اف در ضخامت های مختلف تولید می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل در مورد فرایند تولید ام دی اف و گام های تولید آن صحبت کنیم. همچنین در این مقاله در مورد تاریخچه ام دی اف و مشخصات فنی آن و همچنین انواع مدل های مختلف که شما می توانید برای منزل خود تهیه کنید، بیشتر صحبت خواهیم کرد. بنابراین برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با ایچوب همراه باشید.

فرآیند تولید ام دی اف

تاریخچه ام‌ دی‌ اف در ایران

اولین کارخانه فیبر و تخته فیبر که در ایران افتتاح شد در سال ۱۳۴۳ شمسی بود و با نام کارخانه فیبر رویال شروع به کار کرد. این کارخانه در بندر انزلی افتتاح شد و در کوتاه مدت توانست پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد. علاوه بر آن اولین خط تولید ام دی اف (MDF)نیز در سال ۱۳۸۳ با نام صنایع چوب خزر فعالیت خود را در کشورمان آغاز کرد. از سال ۱۳۸۳ تاکنون ام دی اف تولید داخل در بازار، فروش بسیار زیادی داشته است. اما بهتر است بدانید که در سال های اخیر حجم ام دی اف تولید داخل پاسخگوی نیاز بازار نبوده و اغلب تخته های ام دی اف که در بازار موجود بودند از نوع وارداتی بودند. ام دی اف از کشورهای مختلف از جمله ترکیه، اتریش، آلمان و همچنین کشور اندونزی به کشور ما وارد می شد. البته امروزه نیز این واردات ادامه دارد و اغلب اوقات ام‌ دی ‌اف تولید کشور ترکیه و اندونزی به دلیل کیفیت مناسب و قیمت کمتری که نسبت به سایر ورق های بازار دارد، طرفداران بیشتری نیز به دست آورده است. این ورق ها هم به صورت خام و هم به صورت روکش دار به بازار کشور وارد می شوند که نوع خام آن در بازار داخلی روکش شده و سپس در معرض فروش قرار می گیرد.

مشخصات فنی ام‌ دی‌ اف(MDF)

تخته ام دی اف با توجه به ضخامت و کیفیتی که دارد دارای چگالی های مختلفی است. به عنوان مثال چگالی هر ورق ام دی اف می تواند بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب متفاوت باشد. همچنین ضخامت ورق های ام دی اف نیز بسته به الیاف چوب به کار رفته در آن و مقدار آن ها متفاوت خواهد بود. ضخامت ورق ام دی اف بین ۳ الی ۳۸ میلی متر متغیر است. اما کمتر می توان ورق های ام دی اف بالاتر از ۳۸ میلیمتر را مشاهده کرد. هرکدام از ضخامت های ام دی اف در قسمت های مختلف از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ام دی اف های ضخیم بیشتر برای میز پیشخوان آشپزخانه و یا برای کابینت کنار سینک ظرفشویی مورد استفاده قرار می گیرد. این در صورتی است که ام دی اف با ضخامت کمتر برای ساختن کابینت های آشپزخانه کاربرد دارد. استفاده از ام دی اف های ضخیم برای کابینت اصلا مقرون به صرفه نیست و از طرفی به دلیل سنگین وزن بودن نصب آن را نیز مشکل می ‌کند. به همین جهت نیز بهتر است از ام دی اف با ضخامت کمتر به منظور ساخت کابینت استفاده کرد و نمونه های ضخیم تر بیشتر به منظور پیشخوان و قسمت هایی که ممکن است با آب در تماس باشند، مورد استفاده قرار گیرند. همچنین در قسمت هایی که امکان شکستگی و ضربه برای ام دی اف زیاد است بهتر است که از نوع ضخیم استفاده شود.

مشخصات فنی ام‌ دی‌ اف

انواع مدل ام‌ دی‌ اف همراه با خواص

انواع مدل ام دی اف از لحاظ نوع روکش ممکن است متفاوت باشند. به عنوان مثال انواع مختلف روکش که برای ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرند شامل: روکش های چوب طبیعی، روکش های ملامینه، روکش های pvc و انواع مختلف کاغذ های دکوراتیو هستند. ویژگی و خصوصیات انواع مختلف ام دی اف نیز بسته به نوع آن متفاوت است. قطعا روکش و ضخامت ام دی اف در دوام و طول عمر آن تاثیر گذار خواهد بود. از جمله دیگر خواص و ویژگی های ام دی اف قابلیت سنباده زنی و ماشینکاری آن است. هرچقدر کیفیت محصول بالاتر باشد سنباده زنی و ماشینکاری آن راحت تر و با کیفیت بهتری انجام می پذیرد. از دیگر خواص ام دی اف می توان به مقاومت و پایداری بسیار بالای آن در برابر پوسیدگی و در برابر آسیب های ناشی از رشد قارچ ها و حشرات موذی اشاره کرد. این مسئله نیز بستگی به کیفیت محصول خواهد داشت. یعنی هر چقدر که مواد اولیه برای تولید ام دی اف کیفیت بالاتری داشته باشند خواص و ویژگی های ورق ام دی اف نیز با کیفیت بالاتری در آن ظاهر خواهند شد.

انواع ام‌ دی‌ اف همراه با خواص

روش‌ های استفاده از ام‌ دی‌ اف(MDF)

روش های استفاده از ام دی اف بستگی به مکان مورد استفاده از این ورق ها دارد. به عنوان مثال برای ساخت انواع مختلف کابینت ها و کمد دیواری ها و انواع مختلف چهارچوب های ساختمانی از ام دی اف های با روکش آب گریز استفاده می شود. دکور بندی فضاهای داخلی، پارتیشن بندی فضاهای مسکونی و اداری نیز با استفاده از ورق ام دی اف انجام می پذیرد. اما اگر شما قصد استفاده از این ورق در کابینت کاری ساختمان را داشته باشید، باید قبل از آن این ورق ها را فرآوری کرده و با روکش های آب و گریز، تجهیز نمایید. همچنین ساخت انواع اسباب بازی ها و مبلمان نیز با استفاده از ورق ام دی اف امکان پذیر است که روش استفاده از هر کدام از آن ها با توجه به استفاده از یراق آلات و نحوه نصب آن ها متفاوت خواهد بود.
کلام آخر
در این مقاله ورق MDF، تاریخچه و مشخصات آن مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از ورق های ام دی اف، کارهای چوبی، زیبایی و جذابیت بیشتری پیدا کرده اند و بیشتر از قبل مورد استقبال واقع می شوند.

نوشتن دیدگاه