0محصول خریداری شما
0The product you purchased
0المنتج الذي اشتريته
0Товар, который вы приобрели
لترون چیست

لترون در واقع همان نئوپان است که بر روی آن روکش قرار داده شده است و یا به عبارت دیگر روکش ملامینه را در اصطلاح لترون می نامند .این نوع روکش برای اولین بار در سال 1964 میلادی در یکی از شهرهای آلمان و توسط یک گروه فعال در صنعت کاغذ پدید آمد و به سرعت در صنایع مختلف چوب و مبلمان طرفداران زیادی را به خود جذب نمود، به گونه ای که امروزه بالاترین مصرف را در بین دیگر انواع روکش به خود اختصاص داده است .در واقع لترون نام يكي از توليد كنندگان مشهور اين نوع روكش است كه امروزه اغلب با نام اين شركت خوانده مي شود. روکش های این نئوپان ها بعضا از جنس کاغذ و داراي نقوش، طرح ها و رنگ هاي تزئيني هستند كه به عنوان روكش تزئيني نهايي (دكور) استفاده مي شوند .نئوپان روكش شده از ارزانترين انواع روكش مي باشد كه در مبلمان و لوازم ارزان قيمت مورد استفاده قرار مي‌ گيرد .یکی از مضرات روكش های کاغذی این است که به دلیل نازک بودن در برابر خط و خش و دیگر عوامل فیزیکی مقاومت ندارد و مقاومتش در برابر حرارت و رطوبت نيز كمتر از روكش هاي ملامينه است .لترون ها به دلیل اینکه تقاضای کمی در بازار دارند در رنگ ها و روکش های محدودی عرضه می شوند. به طور کلی استفاده از محصولات تولید شده با ام دی اف (MDF)در دکوراسیون داخلی متداول تر است چون علاوه بر عمر طولانی که مهم ترین مزیت آن است تنوع رنگ نیز در آن وجود دارد.

انواع لترون

انواع مختلف لترون عبارتند از:

  • لترون با روکش کاغذی: این نوع از روکش های لترون همان طور که قبلا هم گفته شد از کیفیت نسبتا پایینی دارند و فقط برای پوشش ورق خام لترون مناسب هستند و در مقابل برخوردهای فیزیکی مقاوم نیستند؛ به همین دلیل نجاران زیاد استفاده از آن را به مشتریان خود توصیه نمی کنند .
  • لترون با روکش ملامینه یا همان لامینت: همان طور که از اسمش پیداست دارای سطح ملامینی یا براق و همراه با درخشندگی و بازتاب نور بوده و ضخامت مناسب آن، در کنار استحکام و دوام بیشتر نسبت به روکش های کاغذی نظر اکثریت مشتریان را به خود جلب می کند.این نکته حائز اهمیت است که روکش ملامینه باعث می شود برش و کار بر روی لترون کمی سخت تر شود و به همین منظور به ابزارآلات خاصی برای برش و نصب نیاز دارد.

انواع لترون

استفاده از لترون بهتر است یا ام دی اف

نکته جالب توجه این است که در واقع تفاوت بین لترون و ام دی اف همان تفاوت بین نئوپان و ام دی اف است چرا که لترون در واقع همان نئوپان است. پروفیل های ام دی اف و لترون در سطح های مختلفی از نظر ضخامت ساخته می شوند و می توان آن ها را در هر مرحله از ساخت، متناسب با نوع محصول تغییر داد. این در حالی است که در فرآیند تغییر ضخامت چوب طبیعی و برش های مقطعی که برای اصلاح آن می دهیم، سختی ها و موانع بیشتری در مسیر کار است که زمان، انرژی و هزینه بیشتری را می طلبد. محصولات و وسایل ساخته شده با ام دی اف و لترون به شکل اجزای قابل مونتاژ و قابل جداسازی یا تفکیک ساخته می شوند و همین موضوع باعث ساده تر شدن جابجایی و محافظت در زمان حمل و نقل می شود. این در صورتی است که در محصولات و سازه های چوبی، این کار با سادگی قابل انجام نیست و ممکن است مشکلاتی را در مسیر کار شما بوجود بیاورد.

وسایل و سازه های چوبی باید رنگ آمیزی شوند و همین موضوع سختی ها و هزینه های جدیدی را پیش روی شما قرار خواهد داد. همچنین در روند رنگ آمیزی، مواد شیمیایی روی بافت طبیعی چوب تاثیرات مخربی دارند و بعد از گذشت مدتی نیز رنگ قسمت های مربوط به مفاصل و اتصالات به صورت لایه لایه شده و یا بلند می شود. نور مستقیم خورشید نیز تاثیرات نامطلوبی بر سطوح چوبی خواهد داشت. در صورتی که لترون و ام دی اف نیازی به رنگ آمیزی نداشته و داری سطوح لعابی یا لامینت هستند که در برابر سایش، برخورد نور خورشید و سایر مواردی که باعث فرسایش چوب می شود مقاوم تر هستند.
ورق های لترون در کنار مزیت هایی همچون زیبایی و شبیه بودن به چوب های ام دی اف و ملامینه و از همه مهم تر قیمت ارزان و مناسب، معایبی نیز دارند که نمی توان به سادگی از کنار آن ها گذشت. به عنوان مثال یکی از معایب آن ها این است برخلاف ظاهر شیک و زیبایی که دارند اما در باطن همان چوب نئوپان هستند که از خرده چوب ها تشکیل شده است. پس سعی کنید هنگام انتخاب چوب برای کمد دیواری و یا کابینت آشپزخانه خود حتما این موارد را به خاطر داشته باشید.

نوشتن دیدگاه