0محصول خریداری شما
0The product you purchased
0المنتج الذي اشتريته
0Товар, который вы приобрели
نئوپان چیست؟ قیمت روز نئوپان خام رنگی سفید

نئوپان یکی از محصولات صنایع چوبی محسوب می شود که از آن برای تولید انواع درب و کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جای که نئوپان را از خرده ریزه های چوبی می سازند می توان آن را از جمله محصولات ثانویه چوب در نظر گرفت. قطعات و ریزه خرده های چوبی به طور معمول مقاومت بالایی ندارند و به همین دلیل روکش نئوپانی برای آن در نظر گرفته می شود. ام دی اف (MDF)و نئوپان علاوه بر اینکه به لحاظ ساختاری بسیار به هم شبیه هستند بلکه از نظر کاربرد نیز شباهت های بسیاری دارند. قیمت روز نئوپان خام با توجه به عوامل متعددی تعیین می شود. میزان مقاومت نئوپان و جنس خرده چوب هایی که در آن استفاده می شود از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این محصول است. تعداد لایه ها و ضخامت نئوپان نیز در قیمت گذاری آن نقش مهمی دارد. تخته های نئوپان دارای لایه های متفاوتی هستند و به طور معمول تعداد این لایه ها حداقل سه یا بیشتر است. هر چه تعداد لایه های نئوپان بیشتر باشد مقاومت آن در برابر فشار و ضربه نیز بیشتر است. خرده ریزه های چوبی به طور کلی دارای مقاومت بسیار کمی هستند که با استفاده از چسب چوب و یا لایه های بیشتر این کمبود مقاومت در ساختار آن جبران می شود. شما عزیزان می توانید به جای استعلام قیمت ورق نئوپان دیجی کالا با برقراری ارتباط با ایچوب به عنوان یک مرکز تخصصی فروش ورق های ام دی اف، نئوپان و ملامینه و ... از بهترین قیمت این محصولات مطلع شوید.

نئوپان چیست؟ قیمت روز نئوپان خام رنگی سفید

نئوپان چیست؟

متریال های اصلی در ساخت نئوپان، خرده ریز های چوبی و چسب چوب است. خرده چوب هایی که از صنایع دیگر به دست می آیند و معمولا فاقد کاربرد هستند با چسب چوب و رزین ترکیب شده و نئوپان تولید می شود. دمایی که نئوپان در آن ساخته می شود بسیار حائز اهمیت است. در دمای بالا خرده ریزه های چوب به هم چسبیده می شوند و باعث می شود که نئوپان تولیدی از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. هرچه خرده ریز های چوبی استفاده شده در نئوپان ریز تر باشند میزان چسبندگی آن ها و در نهایت مقاومت آن ها نیز بالا تر است. در صورتی که از خرده چوب های درشت تر برای ساخت نئوپان استفاده شود می توان با انواعی از روکش های نئوپانی مقاومت آن را در برابر عواملی مانند حرارت و رطوبت بالا برد. کاربردی که تخته های نئوپان دارند با ویژگی ها و ساختار این محصول ارتباط مستقیمی دارد. به طور مثال تخته نئوپانی که دارای دانسیته بالایی است برای مصارف عایق بکار می روند. نئوپان هایی که دارای وزن متوسط و یا سنگین هستند برای مصارفی مانند ساخت پارتیشن استفاده می شوند. نئوپان های بسیار سنگین دارای کاربرد کمتر هستند و برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می گیرند. برای مشاهده طرح های مختلف، خرید و اطلاع از لیست قیمت ام دی اف سفید از برندهای مختلف می توانید با مشاورین فروش ایچوب تماس حاصل نمایید.

نئوپان چیست؟

تفاوت و شباهت ام دی اف (MDF)با نئوپان چیست؟

همان طور که بیان شد نئوپان و ام دی اف (MDF)از نظر ساختاری و حتی کاربرد بسیار به هم شباهت دارند به گونه ای که تشخیص این دو از هم برای افراد عادی مشکل است. مهم ترین و اولین تفاوتی که نئوپان و ام دی اف دارند در اندازه خرده ریز ها و الیاف چوبی است که در ساخت آن ها استفاده می شود. الیاف چوبی که در ساخت ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد ریز اما خرده های چوب مورد استفاده در ساختار نئوپان درشت تر و زبرتر هستند. خرده ریز های درشت تر چوبی که در ساخت نئوپان مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است این محصول را مستعد جذب رطوبت و یا تکثیر برخی از حشرات کند به همین منظور در مواقعی برای جلوگیری از این امر در ساختار نئوپان از مواد شیمایی مانند پارافین استفاده می کنند. از دیگر شباهت های نئوپان و ام دی اف می توان به روکش کردن این دو محصول اشاره نمود. معمولا در صنایع چوبی از هر دوی این محصولات در کنار هم بهره می برند. نئوپانی که دارای روکش است نه تنها از نظر ساختاری دارای مقاومت بالاتری است بلکه از نظر ظاهری نیز زیبا تر و شیک تر به نظر می رسد. نئوپان دارای انواع متفاوتی از روکش است که این روکش ها باعث می شوند که نئوپان رنگ و بافت های متفاوتی پیدا کنند. از جمله تفاوت های دیگر این دو محصول می توان به قیمت آن ها اشاره نمود. نئوپان نسبت به ام دی اف قیمت پایین تری دارد. این اختلاف قیمت به دلیل تراکم کمتر خرده ریز های چوبی و هم چنین مقاومت آن در برابر عوامل طبیعی است. نئوپان نسبت به ام دی اف وزن کمتری نیز دارد. وزن سبک تر نئوپان به دلیل استفاده از نوع چوب هایی است که از خرده ریز های آن استفاده می شود. استفاده از نئوپان در مواقعی کاربرد دارد که اولویت انتخاب محصول، وزن و قیمت کمتر باشد.

تفاوت و شباهت ام دی اف و نئوپان

انواع نئوپان

نئوپان را می توان بر اساس موارد متفاوتی مانند روش های پرس، ساختمان تخته، چگالی تخته، چسب مورد استفاده در ساختار آن و ... گروه بندی کرد. اگر تخته های نئوپان را بر اساس روش پرس تخته تقسیم بندی کنیم این محصول به دو گروه تخته های پرس مسطح و تخته های تزریقی یا اکستروزیون تقسیم بندی می شوند. تفاوت این دو نوع تخته در نحوه قرار گیری ذرات و خرده چوب هاست. به این صورت که در تخته های حاصل از تزریق مسطح خرده های چوب به صورت موازی و در تخته های حاصل از پرس تزریقی ذرات چوبی به صورت عمودی قرار می گیرند. اگر نئوپان را بر اساس ساختمان تخته تقسیم بندی کنیم این محصول به سه گروه همسان، مطبق و تدریجی گروه بندی می شود. نئوپان همسان به گونه ای است که در آن خرده های چوبی در تمام طول تخته یکنواخت و یکسان قرار گرفته اند و ضخامت ثابتی دارند. تخته هایی که به صورت مطبق ساخته می شوند دارای بیشترین میزان تراکم از خرده های چوب هستند. در نئوپان هایی که به صورت تدریجی ساخته می شوند سایز و اندازه خرده چوب ها به تدریج از سطح به سمت هسته به صورت تدریجی افزایش پیدا می کند. نوع دیگر تقسیم بندی انواع نئوپان تقسیم آن ها بر حسب دانسیته تخته ها است. تخته های نئوپان بر حسب دانسیته به پنج گروه تقسیم می شوند:

  • تخته نئوپان سبک با دانسیته 350 کیلوگرم بر متر مکعب
  • تخته نئوپان سبک با دانسیته 350 تا 500 کیلوگرم بر متر مکعب
  • تخته نئوپان متوسط با دانسیته 510 تا 650 کیلوگرم بر متر مکعب
  • تخته نئوپان سنگین با دانسیته 660 تا 800 کیلوگرم بر متر مکعب
  • تخته نئوپان خیلی سنگین با دانسیته 810 تا 1000 کیلوگرم بر متر مربع

تقسیم بندی تخته نئوپان بر حسب نوع خرده چوب به تخته های متشکل از پوشال ویژه، پوشال ضایعاتی، ضایعات به شکل چیپس و خاک اره تقسیم بندی می شوند. پوشال های ویژه با استفاده از فرآیند خرد شدن چوب در دستگاه پوشال گیر ساخته می شوند. نئوپان پوشال ضایعاتی با خرد شدن چوب در صنایع با استفاده از دستگاه هایی مانند فرز ایجاد می شود. در اثر خرد شدن ضایعات تخته و لایه و روکش و خرده ریز های ماشین های خرد کن، چیپس ها به وجود می آیند. خاک اره نیز در حین فرآیند برش تخته ها حاصل می شود. در میان انواع تخته های نئوپان، تخته های حاصل از پوشال های ویژه به دلیل استاندارد بودن ذرات از مقاومت بالا و سطح یکنواخت برخوردار هستند.

انواع نئوپان چیست؟

 روکش نئوپان چند نوع هستند؟

روکش نئوپان را می توان به دسته بندی های زیر تقسیم کرد:
روکش نئوپان ممبران: ممبران یکی از روکش های بسیار پر طرفدار بر روی نئوپان و ام دی اف محسوب می شود. این روکش با استفاده از فشار بسیار بالا و چسب بر روی نئوپان پیاده می شود و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، فشار، حرارت و حشرات دارد. روکش ممبران در رنگ ها و طرح های متنوعی در بازار وجود دارد.
روکش نئوپان هایگلاس :روکش نئوپان هایگلاس و روکش ممبران شباهت های بسیاری دارند با این تفاوت که هایگلاس دارای سطح بسیار براق تری است. این براق و صیقلی بودن باعث می شود که این روکش ها عایق خوبی در برابر رطوبت محسوب شوند. در ساخت روکش های هایگلاس از ماده بسیار مقاوم با عنوان پلکسی گلس استفاده می شود. این روکش به دلیل ویژگی هایی که دارد نسبت به انواع دیگر دارای قیمت بالاتری است. در برخی موارد برای صرفه جویی در قیمت یک طرف کابینت ها با استفاده از روکش های گلاس کاور می شود و سمت دیگر را از روکش های ارزان تری مانند لترون استفاده می کنند.

انواع روکش نئوپان

روکش نئوپان چوب طبیعی: روکش های بسیار نازکی از چوب طبیعی بر روی نئوپان قرار می گیرد. این نوع روکش برای افرادی که ظاهر چوب را می پسندد مناسب است. این نوع نئوپان از نظر بافت و ظاهر به چوب شبیه است اما قیمت پایین تری نسبت به چوب طبیعی دارد.
روکش نئوپان لمینت: روکش لمینیت نئوپان متشکل از لایه های ظریف کاغذی و پلاستیک های رزین است. این روکش در دو نوع براق و مات ساخته می شوند. استفاده از روکش لمینیت در صنعت کابینت سازی بسیار پر کاربرد است. این روکش ها با استفاده از نوار پی وی سی (PVC)و یا آلومینیوم روی نئوپان قرار می گیرد.
روکش نئوپان ملامینه :در ساختار روکش های ملامینه از رزین استفاده می شود به همین دلیل برای چسباندن آن بر روی نئوپان به چسب نیازی نیست. روکش های ملامینه در برابر رطوبت و خراش مقاومت بالایی دارند و می توان لبه های آن را ماشین کاری کرد. از پرکاربرد ترین و زیبا ترین روکش های ملامینه می توان به روکش سینکرونایز اشاره کرد. این پوشش در دو نوع ملامینه و ممبران وجود دارد.
روکش نئوپان لترون: از مقرون به صرفه ترین انواع روکش نئوپانی می توان به روکش لترون اشاره کرد. از این پوشش بیشتر برای لبه ها و روکش کاری پروفیل استفاده می شود اما از مقاومت بالایی برخوردار نیست.

نوشتن دیدگاه