0محصول خریداری شما
0The product you purchased
0المنتج الذي اشتريته
0Товар, который вы приобрели
ام دی اف چیست و چه کاربردهایی دارد

تولید ‌‌ام دی اف (MDF)به بیش از ۵۰ سال گذشته باز می‌گردد. امروزه این محصول یکی از مهم‌ترین محصولات حوزه چوب به شمار می‌رود. از این رو از شما دعوت می‌کنیم برای دانستن سوالاتی همچون‌‌ام دی اف چیست و چه کاربردهایی دارد تا انتهای این مقاله همراه‌‌ ایچوب باقی بمانید. برای اطلاع از ابعاد ورق ام دی اف 16 میل از برندهای مختلف با کارشناسان مجرب ما در ایچوب ارتباط برقرار نمایید.

MDF یا ‌‌ام دی اف چیست؟

اگر عبارت Medium Density Fibreboard را به صورت مخفف شده بنویسیم، MDF می‌شود. این عبارت به معنی تخته فیبر با چگالی (دانسیته یا همان تراکم) متوسط است. این محصول نوعی فرآورده از چوب است که به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخته‌های با چگالی پایین معمولاً خرده چوب یا همان (particle board) است. در ایران این ترکیب به نام نئوپان شناخته شده است. نئوپان از ذره‌های کوچکتری نسبت به‌‌ام دی اف تهیه می‌شود. به طوری که حتی از خاک اره نیز می‌توان نئوپان تولید کرد. شاید به همین دلیل است که قیمت نئوپان ارزان‌تر است. البته به همین نسبت نئوپان از‌‌ام دی اف ضعیف‌تر است. تخته‌های با چگالی پایین که نئوپان‌ها بودند. تخته‌های با چگالی بالا اما (high density fibreboard) هستند که با نام اچ دی اف (hdf)شناخته شده اند. شما عزیزان می توانید به جای استعلام قیمت ورق نئوپان دیجی کالا با برقراری ارتباط با ایچوب به عنوان یک مرکز تخصصی فروش ورق های ام دی اف، نئوپان و ملامینه و ... از بهترین قیمت این محصولات مطلع شوید.
مهم‌ترین تفاوت های‌‌ ام دی اف و اچ دی اف در روش تولید آن ها است. در تولید اچ دی اف به گرمای بیشتری نیاز است. در حالی که نیاز به مواد چسبی کمتری احساس می‌شود، با این حال مقاومت و قیمت آن‌ها بالاتر است. تخته فیبر با هر تراکمی از فیبر چوبی تولید می‌شود. این فیبر‌ها در حقیقت ترکیبی از تکه‌های ریزچوب نرم و سخت هستند، اما این تنها یکی از مواد اولیه‌‌ای است که برای تولید‌‌ام دی اف به آن نیاز دارید. رزین و موم دو عضو دیگر این ترکیب هستند که باید با چوب‌ها مخلوط شوند، در نهایت نیز در معرض گرما فشرده و پرس می‌شوند.  برای تهیه اجناس و محصولات مورد نظر خود با قیمت ورق ام دی اف در چهاردانگه روی ایچوب حساب کنید.

MDF یا ام دی اف چیست؟


ام دی اف چگونه تولید می‌شود؟

ام دی اف (MDF) نوعی تخته فیبر است که در کشورهای مختلف به روش خشک تولید می‌شود. برای تولید این محصول به تکه‌های ریز چوب نرم و سخت نیاز است. رزین و موم نیز از جمله موادی هستند که به منظور چسبیدن تکه‌های چوب به کار گرفته می‌شوند. میزان رزین و موم در‌‌ام دی اف‌های مختلف متفاوت است. در واقع وابسته به کاربرد، شرکت و… متفاوت است. البته برخی شرکت‌ها از مواد دیگری نیز برای چسبیدن تکه‌های ریز، نرم و سخت چوب استفاده می‌کنند. زمانی که تمام این مواد را ترکیب کردید، مقداری آب اضافه کنید، سپس ترکیب را در معرض گرما و درون قالب قرار دهید. قالب این محصول یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که برای تولید‌‌ام دی اف به آن نیاز دارید. به طور معمول قطر‌‌ام دی اف دو سانتی متر بیشتر نیست، اما وابسته به کاربردهای‌‌ام دی اف، می‌توان قطر این محصول را تغییر داد. یکی دیگر از مهم‌ترین قسمت‌های تولید‌‌ام دی اف، روکش تزئینی است که روی‌‌ام دی اف کشیده می‌شود. این روکش است که ویژگی‌های بسیاری همچون میزان جذب آب، سادگی در تمیز شدن و… را به‌‌ام دی اف‌ها هدیه می‌کند. روکش ملامینه از متداول‌ترین روکشی است که برای‌‌ام دی اف به کار گرفته می‌شود.  برای مشاهده طرح های مختلف، خرید و اطلاع از لیست قیمت ام دی اف آریا و سایر برندهای تولیدکننده ام دی اف می توانید با مشاورین فروش ایچوب ارتباط برقرار نمایید.

 ام دی اف چگونه تولید می‌شود؟


مواد اولیه تولید‌‌ام دی اف چیست؟

تکه‌های چوب، میزان تراکم، نرمی و سختی از مهم‌ترین موادی است که در تولید‌‌ام دی اف به کار گرفته می‌شوند. مواد چسبی همانند رزین و موم از دیگر مواد مهمی است که در تولید‌‌ام دی اف به کار گرفته می‌شود. آب و روکش تزئینی نیز در تولید MDF (ام دی اف)دخیل هستند. برای مشاهده طرح های زیبا و متنوع ام دی اف طرح سنگ با ما در ایچوب همراه باشید.


کشورهای تولید کننده‌‌ام دی اف کدامند؟

شرکت Caledonian Plywood Company Ltdبه عنوان مشهور‌ترین شرکت تولید کننده‌‌ام دی اف، در کشور انگلستان قرار گرفته است. این شرکت در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد. از آن زمان تا امروز نیز به ارائه محصولات با کیفیت شهرت داشته است. این شرکت قطعات‌‌ام دی اف خود را به صورت فراوری شده به فروش می‌رساند. شرکت ژوبرت سه نسل است که در کشور فرانسه اقدام به تولید‌‌ام دی اف می‌کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت، اقدام به دریافت ایده‌های تازه و اختراعات نو است که با محیط زیست سازگاری دارد. استانداردهای سخت گیرانه این شرکت باعث شده طی مدت نسبتاً کمی به یکی از برترین شرکت‌های تولید کننده‌‌ام دی اف بدل شود. رتبه بعدی به شرکت SGK Nordic روسیه تعلق می‌گیرد. در واقع این شرکت در همکاری با دو شرکت بزرگ دیگر روسیه به نام‌های Murom و Anchor بود که رشد کرد. محصولات این شرکت تحت نام تجاری Woodbridge در دنیا به فروش می‌رسد. کیفیت بالا و سازگاری با محیط زیست از مهم‌ترین مواردی است که این علامت تجاری به آن افتخار می‌کند. کشور روسیه یکی از مهم‌ترین کشورهای تولید کننده‌‌ام دی اف در سراسر دنیا است. انگار اگر در هر صنعت نامی از چین نباشد، چیزی کم است. شرکت Sinoply که در چین قرار گرفته است، به تولید‌‌ام دی اف‌های ضد آب شهرت دارد. خاورمیانه، آفریقا، اروپا، جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین از جمله اصلی‌ترین مقاصد این شرکت هستند.

 کشورهای تولید کننده‌‌ام دی اف کدامند؟


یک کشور برای تبدیل شدن به تولیدکننده‌‌ام دی اف به چه زیرساخت‌هایی نیاز دارد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که یک کشور برای تبدیل شدن به قطب تولید‌‌ام دی اف(MDF) به آن نیاز دارد، روند ساده رسیدن مواد اولیه به کارخانه است. رزین و موم از اصلی‌ترین موادی هستند که برای تولید‌‌ام دی اف به آن‌ها نیاز است. بسیاری از کشورهای برتر تولید کننده‌‌ام دی اف، این مواد را نیز خود تولید می‌کنند. دستگاه‌های مختلفی برای تولید این محصول نیاز است که هر کدام باید از یک جای دنیا وارد شود. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرد کن و آسیاب دیسکی: از این دستگاه برای خرد کردن چوب‌های جنگلی و تبدیل آن‌ها به خرده چوب‌هایی با پهنای ۳۲ تا ۱۶ میلی متری استفاده می‌شود.
  • کوره خشک کن: از این دستگاه به منظور گرفتن رطوبت الیاف چوب استفاده می‌شود.
  • دستگاه پرس: همانطور که در بخش تولید‌‌ام دی اف به آن اشاره کردیم، از این دستگاه برای صاف و یک دست شدن‌‌ام دی اف استفاده می‌شود.
  • سمباده زن: این دستگاه در ابعاد مختلف و برای کاربردهای مختلف موجود است. از آن به منظور یکدستی بیشتر سطح‌‌ام دی اف استفاده می‌شود.
  • دستگاه روکش زن: این دستگاه کار کشیدن روکش روی‌‌ام دی اف را بر عهده دارد. انتخاب روکش وابسته به مشتری و مکانی است که می‌خواهید‌‌ام دی اف را نصب کنید.
  • دستگاه برش: این دستگاه همانطور که از نام آن پیداست، قطعات‌‌ام دی اف (MDF)را به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کند.

دستگاه‌های دیگری هم هستند که به تناسب آن چیزی که از‌‌ام دی اف انتظار دارید، استفاده می‌شود. برای مثال اگر مواد افزودنی زیادی بخواهیم به این ماده اضافه کنیم؛ باید یک دیگ مخلوط کن هم داشته باشیم. از جمله زیرساخت¬های دیگر به منظور سرمایه¬گذاری بهتر و بهبود این صنعت می¬توان به افزایش تعداد جنگل ها، افزایش منابع آبی، بهبود وضعیت ارز و بهبود وضعیت کارخانه-های مواد اولیه این صنعت اشاره کرد. ورق ام دی اف پاک چوب با بالاترین کیفیت و بدون هیچگونه اعوجاجی تولید و به بازار عرضه می شود، برای اطلاع از قیمت محصولات این برند خوشنام با ایچوب همراه شوید.

 یک کشور برای تبدیل شدن به تولیدکننده‌‌ام دی اف به چه زیرساخت‌هایی نیاز دارد؟


آیا ایران قابلیت تیدبل شدن به تولیدکننده‌‌ام دی اف (MDF)را دارد؟

ابتدا در سال ۱۸۹۸ و زمانی که اولین کارخانه‌‌ام دی اف سازی انگلستان راه اندازی شد، هیچکس تصور این که بتواند روزی جای این کارخانه را در بازار جهانی بگیرد نداشت، اما امروزه در میان کشورهای جهان کشور چین با حجم تولید ۵۵. ۶ میلیون متر مکعب بزرگ‌ترین تولید کننده‌‌ام دی اف دنیا است. با نگاهی به وضعیت صنعت‌‌ام دی اف (MDF)در داخل کشور می‌توان دریافت که این صنعت حدود ۹ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. ظرفیت تولید فعلی ایران چیزی در حدود ۲. ۵ میلیون متر مکعب است. درست است که هنوز راه زیادی برای رسیدن به چین برای ایران هست، اما می‌توان گفت ایران توان تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولید و صادرات‌‌ام دی اف را دارد. از جمله مزایایی که تبدیل شدن به قطب تولید‌‌ام دی اف برای ایران به همراه دارد، می‌توان به اشتغال زایی بالا و امکان توسعه در سراسر نقاط جغرافیایی ایران اشاره کرد. با این حال این صنعت نیاز به بسترهای بیشتری درون کشور دارد. در صورتی که دولت و مردم بتوانند بسترهایی همچون آب موردنیاز، جنگل‌های بیشتر، مشکلات مربوط به ارز و مواد اولیه را بر طرف کنند، می‌توان انتظار داشت ایران به زودی در میان کشورهای برتر این حوزه قرار گیرد. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر درباره این مقاله دارید یا سوالی ذهن شما را مشغول کرده است، می توانید با کارشناسان مجرب ایچوب در ارتباط باشید. ای چوب عرضه کننده ورق ام دی اف از بهترین تولید کنندگان داخلی و خارجی است.

نوشتن دیدگاه